ZITTEN is het nieuwe ROKEN!

09 Oktober 2018 in bewegen, zitten, roken

Uit recente onderzoekscijfers van Volksgezondheidenzorg.nlblijkt dat Nederlanders gemiddeld 8,7 uren per dag zitten! Dit is het hoogst van heel Europa. Op zijn zachts gezegd, is dit zorgwekkend te noemen. Er wordt niet voor niets gezegd dat zitten het nieuwe roken is!

Te veel zitten kan slechte gevolgen hebben voor je gezondheid. Heb je een ‘zittend beroep’? Dan is het dus zeker oppassen geblazen. Hoe meer tijd je zittend doorbrengt, hoe groter de gezondheidsrisico’s, blijkt uit een onderzoek van University Of Leicester onder bijna 800.000 personen. Degenen die dagelijks het langst zitten, hebben meer dan 2 keer zoveel kans op diabetes en bijna 2,5 keer zoveel risico op hart- en vaatziekten. Zelfs bij mensen die daarnaast voldoende bewegen is het risico groter.

Gevolgen te veel zitten

Naast dat te veel zitten ernstige gezondheidsproblemen tot gevolg kan hebben, heb je ook meer kans op lichamelijke ongemakken en blessures aan bijvoorbeeld je rug, nek en schouders of bekken en heupen! Volgens een studie, verschenen in het British Medical Journal kun je zelfs twee jaar aan je leven toevoegen door minder dan drie uur per dag te zitten! Wij begrijpen ook dat dit met een kantoorbaan niet eenvoudig is. Echter met een aantal kleine aanpassingen kun je wel al jouw klachten verminderen en meer in beweging komen.

Tips voor meer beweging

Als je voldoende beweegt, voel je je fitter, slaap je beter, verbetert je concentratie en het verkleint de kans op hart- en vaatziekten. Zit je ook teveel uren op een dag? Probeer dan deze tips eens uit. Het is niet alleen beter voor je gezondheid maar beweging stimuleert tevens de hersenactiviteit. 

  1. Ga lopend of pak de fiets naar je werk wanneer het lekker weer is.
  2. Zorg dat jouw werkplek op de juiste manier is ingesteld, ga niet te laag zitten. Een hoge zit zorgt automatisch ook voor een actievere houding.
  3. Zorg dat je regelmatig even van je stoel afkomt, strek even je benen en maak een korte wandeling.
  4. Ga in de lunchpauze even lekker een stuk lopen en neem jouw boterhammen mee. 
  5. Ga niet ‘s avonds ook meteen weer voor de TV zitten. Ga naar de sportschool, een stuk hardlopen, met de hond wandelen of doe sportoefeningen terwijl je TV kijkt. 
  6. Let ook op je kinderen. Kinderen zitten tegenwoordig ook te lang achter elkaar op een tablet, spelconsole of achter de TV. Hiermee bouwen zij al jong lichamelijke klachten op, waar ze op latere leeftijd alleen maar meer last van kunnen krijgen.

Neem contact op met de praktijk en zie hoe wij je kunnen helpen.